رنگ‌های پلی‌یورتان به دلیل مقاومت در برابر نور خورشید و خواص ظاهری و چسبندگی خوب امروزه بسیار کاربردی هستند. این رنگ‌ها از دسته‌ی رنگ‌های دوجزئی و بر پایه رزین آکریلیک سخت‌شونده با پلی ایزوسیانات‌ها هستند. رنگ‌های پلی‌یورتانی قابلیت اعمال بر روی انواع سطوح و پوشش‌ها را داشته و به دلیل ظاهر چشم‌نواز به عنوان لایه نهایی(تاپ کوت) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای خرید و استعلام قیمت رنگ پلی یورتان کلیک کنید.

 

رنگ پلی یورتان - پلی یورتان

 

 

مزایای رنگ‌های پلی‌یورتانی

  • مقاومت در برابر نور خورشید و شرایط آب و هوایی
  • ظاهر زیبا و یکنواخت با براقیت مناسب
  • چسبندگی عالی به زیرآیند
  • مقاومت در برابر نفوذ مواد اسیدی و بازی و شیمیایی
  • سرعت خشک شدن بالا
  • تنوع رنگی بالا

 

رنگ دریایی کشتی - رنگ پلی یورتان

کاربرد رنگ های پلی یورتان

  • برای رنگ آمیزی سطوح فلزی در عرشه کشتی ها،پل های عابر و…
  • لایه تاپ کوت بر روی پوشش های حفاظتی اپوکسی برای جلوگیری از گچی شدن
  • وسایل  و ماشین آلات کشاوزی
  • رنگ آمیزی قطعات خودرو
  • استفاده در پالایشگاه های پتروشیمی
  • رنگ آمیزی اسکله‌ها و سکوهای نفتی
  • رنگ کفپوش در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی

 

رنگ پلی یورتان - مخزن

آماده‌سازی رنگ پلی‌یورتان

همانطور که گفته شد رنگ‌های پلی یورتان دوجزئی هستند.نکته بسیار مهم در اعمال رنگ‌های دوجزئی رعایت نسبت اختلاط دو جزء می‌باشد.این نسبت توسط شرکت‌ها مشخص شده‌اند و اگر مورد توجه قرار نگیرد رنگ خشک نخواهد شد.پس از اختلاط دو جزء آن را به وسیله همزن الکتریکی کامل هم زده تا یکنواخت شود.سپس برای اعمال آن به یکی از روش‌های مرسوم،به‌روی سطح اجرا می‌کنند.

 

روش‌های اجرای رنگ‌های پلی‌یورتان

رنگ های پلی یورتان با توجه به امکان تولید در فام های مختلف و همچنین مقاومت در برابر نور خورشید عموما به عنوان لایه آخر استفاده می گردد. این رنگ ها در ضخامت های پایین 50 تا 70 میکرون اعمال شده، هر چند که در برخی کدهای ویژه امکان اعمال با ضخامت های بالا تا 100 میکرون را بسته به کاربرد دارد. برای اعمال رنگ‌های پلی‌یورتان روش‌های مختلفی وجود دارد.این روش‌ها بسته به نوع کاربرد انتخاب می‌شوند که عبارتند از:

  1. اسپری بدون هوا مانند SPEE-FLO
  2. اسپری با هوا
  3. غلطک و قلم مو

اسپری رنگ دریایی - رنگ پلی یورتان

نکات مهم درباره رنگ‌های پلی‌یورتان

  • این نوع از رنگ‌ها بعد از اختلاط فرصت محدودی به شما می‌دهند تا بتوانید آن را بر روی سطح اعمال کنید.POT LIFE در رنگ‌ها بسته به دمای محیط متفاوت می‌باشد.در دمای 23 درجه سانتی‌گراد،این زمان برای رنگ‌های پلی‌یورتان در حدود 6 ساعت است.

 

  • به منظور رسیدن به یکنواختی بیشتر در سطح بهتر است تا اعمال به روش اسپری اجرا شود.

 

  • این رنگ‌ها قابل اشتعال هستند و باید در ظروف مخصوص و به دور از هر گونه حرارت نگهداری شوند.

 

  • قبل از اعمال رنگ،لازم است تا سطوح از آلودگی‌ها، روغن، گریس و سایر ترکیبات عاری شوند.هم‌چنین حداقل دمای زیرآیند 3 درجه سانتی‌گراد باید باشد.

همانطور که گفته شد مقاومت سایشی و هم‌چنین مقاومت در برابر ضربه پلی یورتان‌ها بالاست.پلی یورتان‌ها به دو دسته آلیفاتیک و آروماتیک تقسیم می‌شوند و جزء رنگ‌های ترموست (گرماسخت) هستند. آروماتیک‌ها با توجه به مقاومت شیمیایی بالاتر برای مناطقی که با این مواد در تماس باشند استفاده می گردد و آلیفاتیک‌ها ‌ویژه لایه رویه هستند. نوع آروماتیک را با توجه به ساختار شیمیایی آن ها نمی توان برای مناطق در معرض نور خورشید استفاده نمود. از پلی یورتان‌ها به عنوان کف‌پوش هم استفاده می‌شود.

 

پلی یورتان - پوشش پلی یورتان

 

کفپوش‌های پلی‌یورتانی با سامانه‌های بر پایه آب

هنگامی که سطح زیادی با سامانه‌های رنگی بر پایه حلال رنگ می‌شود مقادیر قابل توجهی از ترکیبات آلی فرار وارد محیط می‌گردد. کاربرد روز افزون پوشش‌ها بازار بزرگی برای سامانه‌های عاری از حلال یا سامانه‌های بر پایه آب به وجود آورده است. رنگ‌های پلی‌یورتانی، آمیخته‌های آن‌ها و رزین‌های آکریلیکی سهم زیادی از بازار اروپا را به خود اختصاص داده‌اند. پلیمرهای اکریلیکی امولسیونی یا همان لاتکس‌ها نسبتاً ارزان‌تر هستند. امولسیون‌های آکریلیکی نیز تقریباً برای چند سال جزو کالاهای مقرون به صرفه محسوب می‌شدند. آن‌ها کاربرد زیادی در پوشش‌های تزئینی دارند، به‌خصوص در کفپوش‌های از جنس پلی‌یورتان و در مقابل سایش نسبت به نوع آکریلیکی بسیار مقاوم ترند، ولی این ترکیبات گران بوده و تلاش می‌شود تا فرمول های جدید ارزان از آن‌ها تهیه شود.

رزین‌های پراکنشی پلی‌یورتانی (PUD)

روش مرسوم در ساخت رزین‌های پراکنشی پلی‌یورتانی بر پایه آب، تهیه پیش پلیمری با گروه پایانی ایزوسیانات است که پلی ال اصلاح‌کننده در ساختار زنجیر، گروه عاملی کربوکسیلیک اسید را به وجود می‌آورد و در مرحله بعد این ماده با آمین نوع سوم در آب پخش می شود تا مراکز یونی به وجود آورد. به این ترتیب ذرات پلیمر پایدار می‌گردند. با حضور یک پلی‌آمین موجب می‌شود طول زنجیر اجزای تشکیل دهنده زیادتر شود.

 

رنگ صنعتی - پلی اورتان